Ezért kell Facebook Chatbot! – Saját Tapasztalatok és Eredmények

facebook chatbot érvek tapasztalatok

Mi az a facebook chatbot és hogyan épül fel?

Amikor először olvastam róla, valami futurisztikus dolog jutott eszembe róla. A valóság ennél jóval egyszerűbb. A botok előre programozott válaszokat tudnak adni azonnal, azaz előre betáplált választható menükkel, kérdésekkel vezetik a beszélgetést. Lehet bizonyos mesterséges intelligenciát is beépíteni. Például, ha köszönsz neki, hogy „Szia!”, ezt fel tudja ismerni és az előre megadott válaszokat fogja adni, ez esetben visszaköszön. Példán keresztül mindig egyszerűbb bemutatni a működését, ezért idebiggyesztek egy gráfot, ami egy webáruház facebook chatbot felépítésének részlete…

chatbot gráf minta

Egy chatbot készítése előtt így kell megtervezned a felépítését, működését, ez az alapja. Mielőtt még valaki belekötne, a visszatérési lehetőségeket például nem rajzoltam be. Mit is értek ezalatt? Ha mondjuk megnézel egy gyakori kérdést, vagy terméket, akkor felajánl további választási lehetőségeket: Például visszatérhetsz a gyakori kérdések menübe, vagy főmenübe, vagy épp a weboldalra… Szóval a visszanyilazásokat nem rajzoltam be, bocsi. 🙂

Mire használható fel egy chatbot?

Az előző példából szerintem jól látszik, hogy Ügyfélszolgálatnak tökéletes, nekem ez volt a fő szempont, mert nagyon sok időt vett el az üzenetekre való válaszolgatás. De ez csak a jéghegy csúcsa! Használható marketingre, értékesítésre, amit majd később adatokkal is alátámasztok. Jó tesztekre, felmérésekre, kvízre, HR feladatokra, feliratkozók gyűjtésére… Őszintén? Mindenre is jó a chatbot! Ha van egy elképzelésed, vagy épp tanácstalan vagy, itt ne az orvosod gyógyszerészed kérdezd, érdemesebb lesz felvenned a kapcsolatot egy chatbot készítővel és kérj tőle tanácsot. Na ez volt itt a reklám helye! 🙂

facebook-messenger-chatbot

Miért a Facebook chatbot-ot ajánlom?

  • Egyből a neveden szólít, már belépéskor ismer. Lehet, hogy apróságnak tűnik, de mennyire személyesebb, ha már köszönésnél a neveden szólít valaki. Bizalomépítő hatása van.
  • 0-24 ügyfélszolgálati és marketing munkatárs, aki azonnal válaszol a megkeresésekre.
  • Érdeklődők, vásárlók gyakori kérdéseit megválaszolja szövegesen, képekkel, videókkal. (Pl. shop info, rendelés segítő, fizetés, szállítás, termékek, akciók…)
  • Könnyen gyűjt feliratkozókat, akiket akár személyre szabott üzenetekkel és ajánlatokkal újra vásárlásra ösztönöz.
  • Időzíthető és reakciókra automatizált üzenetekre képes (kedvezmények, kuponok…)

Itt álljunk meg picit. Erre egy weboldalba épített bot is képes, csakhogy abban van hibalehetőség! Feliratkozó gyűjtésnél egy weboldal saját chatbotja csak e-mailt tud kérni, de ha azt elírja a felhasználó, onnan már el is bukott az egész és bármilyen hihetetlen számodra, de sokan nem jól adják meg az e-mail címüket. Szóval 1:0 a facebook chatbotnak! Mondhatnám azt is, hogy 2:0, mert az e-mail megnyitási aránya csak kb. 35%, míg a messenger üzenetek megnyitási aránya, most kapaszkodj meg, 95%! Ez nem egy légből kapott statisztika, én is hasonló adatokat mérek az oldalainkon.

Persze, lehet azt mondani, hogy nem mindenki használ facebookot, de szerintem elég meggyőző az a több mint 5 Millió messenger felhasználó Magyarországon.

Na de térjünk vissza a 2:0-hoz, ha valakinek ez még nem lenne elég, itt a többi érv.

  • Nem kell hozzá weboldal. Ha mondjuk csak egy szezonális kampányra kell, vagy nem akarsz tíz-, százezreket költeni weboldalra, akkor is van alternatívád.
  • Facebook bejegyzésednél a kommentekre automatikusan tud válaszolni.
  • Facebook hirdetésnél is beállítható, hogy a messenger Chatbot válaszoljon.
  • Bármikor belenyúlhatsz a beszélgetésbe manuálisan, akkor is, amikor már elhagyta a weboldalt.

Saját tapasztalatok

Webáruház tapasztalatokról fogok beszélni, amik hirdetve vannak, illetve van rajta megfelelő organikus forgalom is. Ha már forgalomról szó esett, olyan weboldalra, vagy webshopba felesleges chatbotot rakni, ahol nincs semmi mozgás. Ahol viszont van, ott google utm kódot használva érdemes méréseket végezni, ahogy azt én is teszem.

Általánosságban el tudom mondani, hogy a teljes forgalom 1-5%-át teszik ki azok, akik a chatbotra kattintanak, azaz ennyien kérnek ügyfélszolgálati segítséget messengeren keresztül. Egy kis érdekesség, az egyik webshopnál 1% vette igénybe a botot és majdnem ugyanennyien vissza is tértek a webáruházba, miután megkapták a választ. Ha nem születik vásárlás, már akkor is megérte ez a forgalom generálás, mert google kereső rangsorolási szempontból erősíti az oldalt. Persze született belőle vásárlás is 20-30 visszatérőből 1 vásárol az adott boltban. Azért ezek a vásárlások annak is köszönhetők, hogy remarketinget is építek a chatbotokba növelve ezzel a konverzió esélyét. Bár én lusta vagyok rá, de az ügyfeleknek szoktam javasolni a manuális után követést is, az egyik elektronikai áruház arról számolt be, hogy amióta telepítettük a chatbotot, többen írnak nekik, mint amíg csak e-mail elérhetőség volt. Ezzel csak azt akarom mondani, ha nincs automata ügyfélszolgálatod, akkor is érdemes egy facebook messengert az oldalra telepíteni, mert vannak olyanok, akik nem mernek telefonálni, de az email-ezés viszont lassú, vagy épp körülményes nekik.

Arra figyelj, hogy optimális messenger gomb megoldást használj, mert például a hivatalos facebook script eléggé lassítja az oldalt, de erre a WordPress honlap tulajdonosoknak már írtam a megoldásról.

Aki online jelen van, szinte biztos, hogy tudná hasznosítani ezt hatékony olcsó online munkaerőt, csak még nem tudja, hogy hogyan és mire… Ha Te is ebben a cipőben jársz, keress bátran, nézzük át a benne rejlő lehetőségeket, amik a vállalkozásodat eredményesebbé tennék.